poniedziałek, 22 października 2007

STASIUK

STASIUK, DOJCZLAND:

..do Niemiec nie można pojechać bezkarnie….Nie da się z Polski do Niemiec pojechać na trzeźwo. Nie oszukujmy się. To jednak jest trauma. Nie da się do Niemiec pojechać na luzie. Jak powiedzmy do Monako, Portugalii albo na Węgry. Jazda do Niemiec to jest psychoanaliza. ……………… (...) Słowianie, Germanie ..róznimy się stosunkiem do formy, Germanie chcą ja doskonalić, Słowianie nieustannie pragną się jej pozbyć (vide Gombrowicz) jedną zamienić w drugą, porzucić obecną w nadziei, ze następna będzie wygodniejsza.
… i Tak to hula (w sensie się toczy). W Niemczech za publiczny płacz aresztują i wysyłają na leczenie. (...)
Otworzyłem okno, skopałem buty, nalałem sobie szklaneczkę i zaczałem rozmyslać o germańskim fenomenie. Zawsze tak robiłem wtych hotelach, które mi fundowali.otwierałem butelkę i rozmyslałem o germańskim fenomenie. Nie chciałem być niewdzięczny i w typowo słowianski sposób przepierdalać – było nie było – germańskiego czasu. Oprócz aktywnych żebraków austriackich, byli tez pasywni , siedzący, tacy bardziej tradycyjni, na moje oko napływoi: Słowiańszczyzna,Bałkany, czarne chustki na głowach, gesty stare jak świat, proszalne kiwanie się w tył i w przód, mistrzowsko wyciągnięte dłonie o zastygłe dłonie o rysunku zupełnie duererowskim. ( ja bym powiedziała daumierowskim, w XIX w nikt by nie pytał dau..co? jak w świezo wydanych dziennikach Iwaszkiewicza, opublikowane po raz pierwszy, po wielu latach według woli autora, co z tego, ze ciekawe jak przypisy jak dla durni, objaśnienia: Botticelli, Pulcinella) nawet nie pozwolą ci się zawstydzić, poszukać w pamięci

Żółci powinni przybywać do Europy w swoich strojach. Tak jak piękne kobiety z Indii, jak piękne kobiety z Afryki. Ortodoksyjni muzułamie mają więcej klasy, tak samo Rosjanie. Wysiadają z wielkiego tupolewa, paszporty sprawdzają im przy samych drzwiach samolotu, ale oni się nie przejmują, ryczą na cały głos w języku Puszkina i od razu widać ,zę te ciuchy od Armatniego i Prady włożyli tylko dla jaj, żeby zdezorientować europejskie straże w drodze do kasyn Monte Carlo.

Brak komentarzy: